YEMEK YEMEYİ ÖĞRETMEK İÇİN YAPILABİLECEK ETKİNLİKLER

  • Etkinlik Önerileri:

    1. Çok keskin olmayan kahvaltı bıçağı kullanın.

    2. Nasıl keseceğini çocuğa gösterin. Çocuğun elini keserken destekleyin. Beceri kazandıkça
    yardımlarınızı azaltın.

    3. Aile için yemek pişirirken çocuğun muz, sosis veya diğer besinleri dilimlemesine izin verin. Çocuğu övün.

    4. Kum havuzu içinde ıslatılmış kum keserken çocuğu yönlendirin.

    5. Oyun oynarken oyun hamurundan yassı kek hazırlayın. Lolipop sopası veya plastik bıçakla hamuru parçalara kesmesi için ona yardım edin. Yavaş yavaş yardımlarınızı azaltın.
    Kendime Sandviç Hazırlayabiliyorum
    Etkinlik Önerileri:
    1. Çocuğun ihtiyacı olacak olan şeyleri kolayca erişeceği yerlere koyun.
    2. Çok keskin olmayan bir kahvaltı bıçağı kullanın.
    3. Başlangıçta çocuk sizin yaptığınız aşamaları taklit etsin, sonra kendi sandviçini hazırlasın.
    4. Çocuğun kurabiye kalıpları ile ekmek, peynir ve salam gibi malzemeleri kesip, üst üste koyup özel şekilli sandviçler hazırlamasına izin verin.
    Kendime Soğuk Sütle Mısır Gevreği Hazırlayabiliyorum

    Etkinlik Önerileri:

    1. Mısır gevreğini ve kâseleri kolayca ulaşabileceği bir yere koyun. Sütü kolay boşaltılabilen bir kaba koyun.

    2. Kırılmayan kâseler kullanın.

    3. Kendi başına mısır gevreği hazırlayınca onu övün.

    4. Çocuğa adım adım kendi mısır gevreğini nasıl hazırlayacağını anlatın. Beceri kazandıkça kendi başına hazırlamasına izin verin.

    5. Kendi başına hazırlayınca ona özel ödül olarak mısır gevreğinin üzerine koyması için kuru üzüm veya muz veriniz.

    Okulda Yapılabilecek Etkinlikler

    Makarna Adam

    Amaç: Kendi yiyeceğini hazırlayabilme
    Materyal: haşlanmış makarna, zeytin, salatalık, rendelenmiş havuç, plastik tabak ve çatallar
    Uygulama: Bu etkinliği uygulamadan bir gün önce çocuklara evden haşlanmış makarna, zeytin, soyulmuş salatalık, rendelenmiş havuç, plastik tabak ve çatal getirmelerini söyleyin.
    • Tabağa makarnaları yayarak makarna adamın yüzünü oluşturma,
    • Gözler için iki tane zeytin yerleştirme,
    • Burun için bir parça salatalığı dikey olarak yerleştirme,
    • Ağız için bir parça salatalığı yatay olarak yerleştirme,
    • Rendelenmiş havuçla yüzün üstü kısmında saçları oluşturma,
    • Çocuklara makarna adama isim bulmalarını isteyin.

    Meyve Salatası Yapalım

    Amaç: Yiyecek hazırlama ve gerekli araç- gereci kullanma becerilerini kazanabilme
    Materyal: Elma, portakal, muz, vb. meyveler, kâseler, plastik bıçaklar
    Uygulama: Çocukların ellerini yıkamalarını sağladıktan sonra, meyveleri iyice yıkamalarını söyleyin. Yıkanmış meyveleri kabuklu ise kabukların soyarak bıçakla küçük parçalara bölmelerini, daha sonra hepsini kâseye koyarak karıştırmalarını isteyin.

    Çocuklar meyve salatasını yerken aşağıdaki özellikler hakkında tartışın:
    • Meyvelerin renkleri,
    • Meyvelerin şekilleri,
    • Sulu susuz meyveler,
    • Kabuklu kabuksuz meyveler,
    • Çekirdekli çekirdeksiz meyveler,
    • Meyvelerin tadları,
    • Meyvelerin ham ya da olgun oluşu, meyveleri ne zaman yememiz gerekir,
    • Kurutulmuş meyveler,
    • Meyveleri başka nerelerde kullanabiliriz( pasta süslemede, meyve suyu olarak vb.)

  • 4

    UYKU VE DİNLENME

    Çocuğun sağlıklı büyümesinde düzenli uykunun önemli bir yeri vardır. Gün içinde
    evde ya da okul öncesi eğitim kurumlarında çocuklar için uyku saatleri olmalı, uyumakta
    zorluk çeken çocukların yatarak dinlenmeleri sağlanmalıdır. Oyun çocukluğu döneminin
    özellikle ilk yıllarında öğlen uykuları pek çok çocuk için vazgeçilmezdir. Halk arasında
    “Çocuklar uykuda büyür.” ,”Uyusun da büyüsün” gibi deyişler vardır. Büyüme hormonu
    uykuda salgılandığından çocukların büyüme ve gelişmesinde düzenli ve yeterli uykunun
    önemi büyüktür. Gün içinde sürekli hareket halinde olan çocuklar dinlenemediği zaman
    dikkat eksikliği, huzursuzluk ve aşırı hareketlilik ve sosyal gelişme geriliği
    göstermektedirler. Bu durum okulda öğretmeni, evde aileyi çoğu zaman zor durumda
    bırakmaktadır. Yeterli miktarda gece uykusu uyumayan çocuklar için fiziksel ve zihinsel
    gelişme geriliği kaçınılmazdır. Bu yüzden çocukların gündüz ve geceleri yeterince uyumaları
    ve dinlenmeleri sağlanmalıdır.

    Uyku ve Dinlenme Saatleri

    36–72 aylık çocukların geceleri en az 9-11 saat arası uyumaları gerekir. Tam gün
    eğitim veren okul öncesi eğitim kurumlarında, öğle yemeğinden sonra çocukların uyumaları
    ya da dinlenmeleri sağlanmalıdır.
    Okul öncesi eğitim programındaki uyku ve dinlenme saatlerinde çocukların uyuma
    zorunluluğu yoktur. Yatak ya da kampetlerine uzanarak uyumadan dinlenebilirler. Öğretmen
    bu süre içinde çocuklara sakin bir müzik dinletebilir, hikaye anlatabilir, kaset ya da CD’den
    masal dinletebilir. Bu süreyi yatarak, hareketsiz ve dinlenerek geçirmelerini sağlayabilir. Bu
    nedenle eğitimcilerin çocukları, uyumaları için zorlamaları doğru değildir. Uyku ve
    dinlenme saati sonunda çocukların teri kontrol edilmeli gerekirse çamaşırları
    değiştirilmelidir. Uyku odaları gürültüden uzak, havalandırılmış, ılık, loş olmalı, çocuklar
    için tehlike doğurabilecek donanımdan kaçınılmalıdır.

    Evde aile tarafından yapılabilecekler;

    • Çocukların her gece ortalama 9- 11 saat uyuması sağlanmalı,
    Düzenli bir uyku saati belirlenmeli,
    • Akşam geç saatlere kadar uyanık kalmasına izin verilmemeli
    • Çocuğun televizyon karşısında uyuya kalmasına izin verilmemeli
    • Uyku zamanına yakın kafeinli gıdalar (kola, çikolata vs.) almaması sağlanmalı
    • Çocukların uyku öncesi birtakım alışkanlıkları kazanmasını sağlanmalı (örneğin
    uyumadan önce düzenli olarak yapılacak diş fırçalama, vs gibi işleri hep aynı
    sıra ve şekilde yapması gibi),
    • Çocuğun yatağına özen gösterilmeli (yastığı yüksek olmamalı, kullanılan çarşaf,
    battaniye vs. temiz olmalıdır),
    • Çocuğun yatak odasının ısısı kontrol edilmeli, uyurken oda ısısı 20- 22 derece
    de olmalıdır.

Yorum bırakın