Sosyal-Duygusal Alana Uygun Etkinlikler

Alaycı Ahtapot

Kazanım ve Göstergeleri
SDA
K1 Kendisine ait özellikleri tanıtır.
G4 Duyuşsal özelliklerini söyler.
K4 Bir olay ya da durumla ilgili olarak başkalarının duygularını açıklar.
G1 Başkalarının duygularını söyler.
G3 Başkalarının duygularının sonuçlarını söyler
K12 Değişik ortamlardaki kurallara uyar.
G3 İstekleri ile kurallar çeliştiğinde kurallara uygun davranır.

Malzeme:
“Alaycı Ahtapot” hikayesi:
Ahtapotun birisi alaya bayılırdı.
Akşama dek denizde, alay edecek birini arardı.
Allayarak pullayarak alaylarını, arkadaşlarına anlatırdı.
Ahtapotun alaylarından canı yanan hayvanlar,
Aralarında anlaştılar,
“Alay nasıl edilirmiş, ahtapota gösterelim,
Sonra da onun alaylarının hepsinden kurtulalım.”
Diyerek başladılar al denizyıldızına,
Yalvarıp yakardılar, ikna ettiler.
Al denizyıldızı ahtapot yanından geçerken seslendi:
“Ahtapotum, ahtapotum, duydum ki çokmuş derdin.”
Ahtapot birden sarsıldı, derdi ne olabilirdi?
“Al denizyıldızı ne ola benim derdim?”
“Bilmem ki belki de ben yanlış duydum.”
Ahtapot telaşlandı, kolları birbirine dolandı. Bu işte bir iş vardı. Acaba bir şey mi olmuştu evine?
Koştu baktı evine. O halini gören hayvanlar etrafını sardı. Hep birlikte kahkahayı bastı.
Ahtapot alaya alındığını o anda anladı. Ve bu durumdan hiç hoşlanmadı. Hoşlanmadığı bu şeyi bir daha da yapmadı
Uygulama:
“Alaycı Ahtapot” adlı hikaye okunur.
Hikaye hakkında çocuklara sorular sorulur. Örneğin, “siz ahtapotun alay ettiği hayvanlardan biri olsaydınız ne hissederdiniz?” “ahtapota ne söylerdiniz?” “alay etmek neden iyi değildir?” gibi açık uçlu sorular sorularak çocukların duyguları ve düşüncelerini ifade etmesine fırsat verilir.
Daha sonra günlük hayatımızda uyduğumuz toplumsal kurallar (örneğin, günaydın, iyi akşamlar gibi nezaket sözcüklerinin kullanılması, sıra olunması, vb.) hakkında sohbet edilir. Çocuklardan gelen örnekler dinlenir ve öğretmen de ilaveler yapar.
Sonrasında konuşulanlar özetlenerek etkinlik sonlandırılır.

Kardan Adam Eriyor
—————————————————————————————————————-
Kazanım ve Göstergeleri
SDA
K3 Kendini yaratıcı yollarla ifade eder.
G1 Duygu, düşünce ve hayallerini özgün yollarla ifade eder.
G2 Nesneleri alışılmışın dışında kullanır.
—————————————————————————————————————-
Malzeme: —
—————————————————————————————————————-
Uygulama:
Çocuklarla önce kar, sonra kardan adam ve güneş çıkınca kardan adama ne olacağı hakkında konuşulur, sorular sorulur.
Sonra çocuklara kendilerini kocaman bir kardan adam olarak düşünmeleri istenir. Daha sonra öğretmen şu yönergeleri verir:
Güneş parlamaya başladı ve vücudunuzda bir sıcaklık hissetmeye başladınız.
Sıcaklık arttı…Başınız erimeye başladı…Şapkanız sallandı,sallandı ve yavaşça düştü… Burnunuzdaki havuç da yere düştü…
Şimdi de omuzlarınız ısınmaya başladı…Kollarınız ve bacaklarınız eriyor…
Bacaklarınız eriyor… Eriyor… Artık sizi taşıyamıyorlar. Yavaş yavaş aşağı kayıyorsunuz. En sonunda tamamen eridiniz…Su oldunuz.
Çocuklarla drama sonunda neler hissettikleri hakkında konuşulur.
Sonrasında yapılanlar özetlenerek etkinlik sonlandırılır.

Hangi Meslek
Kazanım ve Göstergeleri
SDA
K16 Toplumsal yaşamda bireylerin farklı rol ve görevleri olduğunu açıklar.
G1 Toplumda farklı rol ve görevlere sahip kişiler olduğunu söyler.
G2 Aynı kişinin farklı rol ve görevleri olduğunu söyler.

Malzeme:
Farklı meslek gruplarına (ulaşım, sağlık, güvenlik, eğitim,vb.) ait kişilerin resimleri ya da çizimleri; bu kişilerin sıkça kullandıkları nesneler (itfaiye şapkası, beyaz önlük, düdük, telsiz, şırınga, kepçe vb.), içi görünmeyen bir torba ya da boş bir kutu.

Uygulama:
Çocuklara farklı meslek sahibi kişilerin neler yaptıklarını öğrenecekleri söylenir.
Doktor, öğretmen, itfaiyeci, manav, aşçı, polis, diş hekimi, şoför vb. meslekleri sürdüren kişilerin resimleri tek tek gösterilir.
Aynı zamanda eğer bu meslege ait kişilerin kullandığı bir nesne varsa o da kullanılır.
Her bir meslek grubuna ait kişilerin ne yaptıkları sırasıyla çocuklara sorulur. Örneğin, “İtfaiyeci ne yapar? Hastalandığımızda bizi kim iyileştirir?” gibi.
Daha sonra torbaya ya da kutuya getirilen malzemeler yerleştirilir.
Her çocuğun torbadan/kutudan bir malzeme seçmesi istenir. Seçtiği malzemenin hangi meslek grubuna ait olduğunun ve nasıl kullanıldığını arkadaşlarına anlatması istenir.
Eğer veliler arasında konuşulan meslek gruplarından kişiler varsa bir gün sınıfta misafir edilerek, çocuklarla sohbet etmeleri sağlanır.

Atamızı Anıyoruz

Kazanım ve Göstergeleri
SDA
K11 Atatürk ile ilgili etkinliklerde sorumluluk alır.
G1 Atatürk ile ilgili etkinliklere katılır.
G2 Atatürk ile ilgili duygu ve düşüncelerini farklı etkinliklerle ifade eder.

Malzeme:
Atatürk ile ilgili resimler, çiçek, renkli kağıtlar, boya kalemleri

Uygulama:
Çocuklar ile Atatürk hakkında konuşulur. Atatürk hakkında neler bildikleri sorulur.
Atatürk’ün yaptığı yeniliklerin neler olduğu çocuklarla konuşulur (Cumhuriyetin ilanı, saltanatın kaldırılması, dil devrimi, kıyafet devrimi, vb.)
Çocuklara hep birlikte Atatürk için bir çelenk yapılacağı söylenir. İsterlerse bahçeden çelenk için çiçek, yaprak, kozalak toplayabilirler.
Çelenk bittikten sonra sınıfta bir yere asılır.
Sonrasında çocuklardan, Atatürk yaşasaydı ona ne söylemek isteyeceklerini söylemeleri istenir ve etkinlik sonlandırılır.

Hem Aynıyım Hem Farklıyım
Kazanım ve Göstergeleri
SDA
K8 Farklılıklara saygı gösterir.
G1 Kendisinin farklı özellikleri olduğunu söyler.
G2 İnsanların farklı özellikleri olduğunu söyler.
—————————————————————————————————————
Malzeme: —
—————————————————————————————————————
Uygulama:
Çocuklardan sırayla kendileri ve aileleri ile ilgili bir özelliği söylemeleri istenir. Örneğin, tek başına giysilerini giyebilir; dişlerini fırçalayabilir; yüksek bir rafa uzanamayabilir gibi.
Her çocuk kendine ait bir özellik söyledikten sonra büyük gruba aynı özelliği taşıyan başka çocuklar olup olmadığı sorulur. (örneğin gözlük takanlar/takmayanlar, ağabeyi olanlar, ablası olanlar, makarna sevenler/sevmeyenler; çizgi film karakterlerinden sevilen/sevilmeyenler sorulur).
Aynı özelliği taşımayan çocukların farklı olduğu konuyu arkadaşlarıyla paylaşması istenir.
Bu şekilde çocukların kendileriyle aynı ve kendilerinden farklı özellikleri taşıyan arkadaşlarından öğrenmeleri sağlanır.
Sonrasında konuşulanlar özetlenerek etkinlik sonlandırılır.

Çevremi Seviyorum

Kazanım ve Göstergeleri
SDA
K13 Estetik değerleri korur.
G3 Çevredeki güzelliklere değer verir.
K10 Sorumluluklarını yerine getirir.
G1 Sorumluluk almaya istekli olduğunu gösterir.
G2 Üstlendiği sorumluluğu yerine getirir.
Malzeme:
Resimler ya da çizimler: Yere çöp atan bir kişi, ağaç kesen bir kişi, denize çöp bırakan kişi resmi, banklara yazı yazan bir kişi resmi, çiçekleri koparan/ezen kişi resmi, avlanan kişi resmi, arabalardan çıkan egzoz resmi, fabrika bacalarından çıkan duman resmi vb.
Bu resimlerin zıttı olan durumların resimleri (temiz bir çevreyi gösteren resimler)

Uygulama:
Çocuklara çevre deyince ne anladıkları, çevrelerindeki güzelliklerin ne olduğu sorulur.
Resimler gösterilir ve resimlerdeki davranışların doğru mu yanlış mı oldukları sorulur.
“Yanlış” olan davranış ve durumları engellemek için neler yapılabileceği hakkında konuşulur.
Çocukların öğrendiklerini uygulayabilmeleri için ellerine çöp torbaları verilerek, bahçede ya da yakın çevrede bulunan çöpler toplanır ve çöp kutusuna atılır.
Çocuklarla atık materyalleri geri dönüşüm kutularına atmaları ve böylece çevreyi korumaya yardımcı olabilecekleri hakkında konuşulur. Belediyelerle konuşup sınıfa kağıt vb. malzemeleri geri dönüştürmek için atık kutular istenir.
Sonrasında yapılanlar özetlenerek etkinlik sonlandırılır.

Trafik Oyunu
Kazanım ve Göstergeleri
SDA
K15 Kendine güvenir.
G1 Kendine ait beğendiği ve beğenmediği özelliklerini söyler.
G2 Grup önünde kendini ifade eder.
G3 Gerektiği durumlarda farklı görüşlerini söyler.
K17 Başkalarıyla sorunlarını çözer.
G1 Başkaları ile sorunlarını onlarla konuşarak çözer.
G3 Gerekli zamanlarda uzlaşmacı davranır.

Malzeme:
Yaya geçidi olarak kullanılabilecek beyaz kartondan şeritler halinde kesilmiş parçalar
Trafik lambası olarak kullanılabilecek ince uzun bir sopa üzerine yapıştırılmış kırmızı, sarı ve yeşil daireler

Uygulama:
Çocuklara trafik oyunu oynanacağı söylenir ve roller dağıtılır.
Bazı çocukların trafik kurallarına uygun hareket etmesi (yaya geçidini kullanma, arabalar icin yeşil ışık yanarken karşıdan karşıya geçmeme vb.), bazı çocukların ise kurallara uymayan şekilde hareket etmesi istenir (yayalar için geç işaretini beklemeden geçme, yaya geçidi yerine sokağın ortasından karşı yola geçme vb.).
Oyun bittikten sonra yaya geçitlerinden geçenlerin göstermiş olduğu sabır ve kurallara uymaları hakkında konuşulur.
İzleyici olan çocuklardan, rol alan arkadaşlarının hataları ve doğru yaptıkları şeyler hakkında konuşmaları istenir.
Daha sonra çocuklarla okul ya da sınıf ortamında hoşgörü gösterme üzerine sohbet edilir. Örneğin, ellerini yıkamak için herkes aynı anda lavabolara gitmek isterse ne olur? Sıra ile gidilirse ne olur? Ya da bahçeye herkes ilk önce çıkmak isterse ne olur? gibi sorularla çocukların kendi hatalarını görmesine ve başkalarının hatalarını gördüklerinde de bunun hem kendilerine hem de çevreye olan etkilerini göstererek ifade etmelerine yardımcı olunur.
Sonrasında konuşulanlar özetlenerek etkinlik sonlandırılır.

Yorum bırakın