Bilişsel Gelişime Uygun Oyunlar

  • GELİŞİM ALANI: Bilişsel Gelişim
  • OYUNUN ADI: Büyük, daha büyük, en büyük

HEDEF: Karşılaştırma ve sıralayabilirle

DÜZEY: 4-6 yaş

ARAÇ-GEREÇ: Yazı tahtası

OYUNDAKİ ÇOCUK SAYISI: 20

UYGULAMA: Bu oyun tüm yaş grupları için uygulanabilir. En iyi sonucu ise küçük çocuklarda verir. Sınıf ikiye ayrılır ve puanlar tahta­da öğretmen tarafından tutulur.

Oyunculardan biri ayağa kalkar ve “En uzun saça sahibim.” der. Eğer karşı gruptan biri buna karşı çıkarsa/ ayağa kalkar ve “Benimki senden uzun” der. Eğer anlaşma sağlanamazsa her ikisinin de saçı ölçülür. Saçı uzun olan öğrenci takımına 1 puan kazandırır.

Sonuçta en çok puana sahip olan takım oyunu kazanır. Eğer uygun görülürse oyun öncesi karşılaştırma yapılabilecek konular tahtaya yazılabilir.

 

 

  • GELİŞİM ALANI: Bilişsel Gelişim
  • OYUNUN ADI: Gözle ve Unutma

HEDEF: Belli bir durumda gözlem yapabilme

DÜZEY: 5-6 yaş

ARAÇ-GEREÇ: Kalem, silgi, saat, çay kaşığı, anahtar, düğme vb.

OYUNDAKİ ÇOCUK SAYISI: 10

     UYGULAMA: Çocukların dil seviyelerine uygun materyal kısmın­da belirtilen nesneler masa üzerine yerleştirilir. Çocukların bunlara kâğıt ve kalem verilir. Gördükleri eşyalardan hatırladıklarının resim­lerini çizmeleri istenir. Yaklaşık 5-7 dakika süre tanınır. Materyalin kendisi kadar sayısı da çocukların dil düzeyine uygun olmalıdır. Re­simleme işini bitirdikten sonra nesnelerin üstü açılır ve çocuklar kont­rol eder. En çok hatırlayan öğrenci sırasıyla söylenir.

 

 

  • GELİŞİM ALANİ: Bilişsel Gelişim
  • OYUNUN ADI: Hayvan

HEDEF: Hayvanları yaşadığı yere göre sınıflayabilme

DÜZEY: 5yaş

ARAÇ-GEREÇ: –

OYUNDAKİ ÇOCUK SAYISI: 10-15

UYGULAMA: Öğretmen eliyle hava, su veya kara işareti yapar.

Kara: Bir elle düz bir çizgi

Su: Bir elle eğri bir çizgi

Hava: İki elle bir çember çizilerek belirlenebilir.

Öğretmen bu işaretlerden birini yapar, bir öğrencinin adını söyler. O öğrenci orada yaşayan bir hayvanın adını söyleyecektir. Doğru söy­lerse başka bir arkadaşına aynı şekilde soru sorar. Yanlışsa veya bile­mezse öğretmen, başka bir öğrencinin adını söyler.

NOT: Aynı oyun kara, hava ve deniz taşıt araçları konu edilerek de oynanabilir.

 

 

  • GELİŞİM ALANI: Bilişsel Gelişim
  • OYUNUN ADI: Yabancıyı Bul, Çıkar

HEDEF: Eşyaları özelliklerine göre sınıflayabilme

DÜZEY: 4-5 yaş

ARAÇ-GEREÇ: Her türlü eşya, resimler

OYUNDAKİ ÇOCUK SAYISI: 10-15

UYGULAMA: Öğretmen aynı özellikleri bulunan eşyaları ve bun­lara uymayan bir başka eşyayı masanın üzerine koyar. Öğrenciler sı­rasıyla bu eşyalar arasından yabancıyı bulup çıkarır.

 

  •  GELİŞİM ALANI: Bilişsel Gelişim
  • OYUNUN ADI: Tanımlanma-Yorumlama

HEDEF: Çevredeki eşyaların özelliklerini kavrayabilme

DÜZEY: 4-5 yaş

ARAÇ-GEREÇ: Çeşitli eşyalar, göz bağı

OYUNDAKİ ÇOCUK SAYISI: 15-20

UYGULAMA: Oyuncular arasından bir ebe seçilir. Ebe eşyaları masanın üzerine koyar, bir eşarpla örter. Kimse görmeden bu eşya­lardan birine dokunur. Sonra sınıfa döner, bu eşyanın özelliklerini sayar.

Oyuncular, bu eşyayı bilirse ebe o eşyayı alır, yerine oturur. Bilen öğrenci ebe olur, oyuna devam edilir.

Çocukların seviyelerine göre, en çok üç ya da beş tahmin yapılacak diye sınırlama yapılır. Ebe eşyayı tanımlayamadığımdan arkadaşları bilemiyorsa eşya almadan oturur. Sonunda en çok eşya alan oyunu kazanmış olur.

NOT: Ünlü kişiler, bilim adamları, sanatçılar, sporcular, yazarlar, meslekler, ağaçlar, meyveler, sebzeler, hayvanlar, giyecekler vb. oyu­na konu olabilir.

Yorum bırakın