- GELİŞİM ALANI: Bilişsel Gelişim
- OYUNUN ADI: Büyük, daha büyük, en büyük
HEDEF: Karşılaştırma ve sıralayabilirle
DÜZEY: 4-6 yaş
ARAÇ-GEREÇ: Yazı tahtası
OYUNDAKİ ÇOCUK SAYISI: 20
UYGULAMA: Bu oyun tüm yaş grupları için uygulanabilir. En iyi sonucu ise küçük çocuklarda verir. Sınıf ikiye ayrılır ve puanlar tahtada öğretmen tarafından tutulur.
Oyunculardan biri ayağa kalkar ve “En uzun saça sahibim.” der. Eğer karşı gruptan biri buna karşı çıkarsa/ ayağa kalkar ve “Benimki senden uzun” der. Eğer anlaşma sağlanamazsa her ikisinin de saçı ölçülür. Saçı uzun olan öğrenci takımına 1 puan kazandırır.
Sonuçta en çok puana sahip olan takım oyunu kazanır. Eğer uygun görülürse oyun öncesi karşılaştırma yapılabilecek konular tahtaya yazılabilir.
- GELİŞİM ALANI: Bilişsel Gelişim
- OYUNUN ADI: Gözle ve Unutma
HEDEF: Belli bir durumda gözlem yapabilme
DÜZEY: 5-6 yaş
ARAÇ-GEREÇ: Kalem, silgi, saat, çay kaşığı, anahtar, düğme vb.
OYUNDAKİ ÇOCUK SAYISI: 10
UYGULAMA: Çocukların dil seviyelerine uygun materyal kısmında belirtilen nesneler masa üzerine yerleştirilir. Çocukların bunlara kâğıt ve kalem verilir. Gördükleri eşyalardan hatırladıklarının resimlerini çizmeleri istenir. Yaklaşık 5-7 dakika süre tanınır. Materyalin kendisi kadar sayısı da çocukların dil düzeyine uygun olmalıdır. Resimleme işini bitirdikten sonra nesnelerin üstü açılır ve çocuklar kontrol eder. En çok hatırlayan öğrenci sırasıyla söylenir.
- GELİŞİM ALANİ: Bilişsel Gelişim
- OYUNUN ADI: Hayvan
HEDEF: Hayvanları yaşadığı yere göre sınıflayabilme
DÜZEY: 5yaş
ARAÇ-GEREÇ: –
OYUNDAKİ ÇOCUK SAYISI: 10-15
UYGULAMA: Öğretmen eliyle hava, su veya kara işareti yapar.
Kara: Bir elle düz bir çizgi
Su: Bir elle eğri bir çizgi
Hava: İki elle bir çember çizilerek belirlenebilir.
Öğretmen bu işaretlerden birini yapar, bir öğrencinin adını söyler. O öğrenci orada yaşayan bir hayvanın adını söyleyecektir. Doğru söylerse başka bir arkadaşına aynı şekilde soru sorar. Yanlışsa veya bilemezse öğretmen, başka bir öğrencinin adını söyler.
NOT: Aynı oyun kara, hava ve deniz taşıt araçları konu edilerek de oynanabilir.
- GELİŞİM ALANI: Bilişsel Gelişim
- OYUNUN ADI: Yabancıyı Bul, Çıkar
HEDEF: Eşyaları özelliklerine göre sınıflayabilme
DÜZEY: 4-5 yaş
ARAÇ-GEREÇ: Her türlü eşya, resimler
OYUNDAKİ ÇOCUK SAYISI: 10-15
UYGULAMA: Öğretmen aynı özellikleri bulunan eşyaları ve bunlara uymayan bir başka eşyayı masanın üzerine koyar. Öğrenciler sırasıyla bu eşyalar arasından yabancıyı bulup çıkarır.
- GELİŞİM ALANI: Bilişsel Gelişim
- OYUNUN ADI: Tanımlanma-Yorumlama
HEDEF: Çevredeki eşyaların özelliklerini kavrayabilme
DÜZEY: 4-5 yaş
ARAÇ-GEREÇ: Çeşitli eşyalar, göz bağı
OYUNDAKİ ÇOCUK SAYISI: 15-20
UYGULAMA: Oyuncular arasından bir ebe seçilir. Ebe eşyaları masanın üzerine koyar, bir eşarpla örter. Kimse görmeden bu eşyalardan birine dokunur. Sonra sınıfa döner, bu eşyanın özelliklerini sayar.
Oyuncular, bu eşyayı bilirse ebe o eşyayı alır, yerine oturur. Bilen öğrenci ebe olur, oyuna devam edilir.
Çocukların seviyelerine göre, en çok üç ya da beş tahmin yapılacak diye sınırlama yapılır. Ebe eşyayı tanımlayamadığımdan arkadaşları bilemiyorsa eşya almadan oturur. Sonunda en çok eşya alan oyunu kazanmış olur.
NOT: Ünlü kişiler, bilim adamları, sanatçılar, sporcular, yazarlar, meslekler, ağaçlar, meyveler, sebzeler, hayvanlar, giyecekler vb. oyuna konu olabilir.