Özbakım Becerilerine Uygun Oyunlar

Küçük Yeşil Sabun

—————————————————————————————————————–

Kazanım ve Göstergeleri:

ÖBG

K1        Bedeniyle ilgili temizlik kurallarını uygular.

G1        Saçını tarar.

G2        Dişini fırçalar.

G3        Elini/yüzünü yıkar.

G4        Tuvalet gereksinimine yönelik işleri yapar.

BG

K17      Neden-sonuç ilişkisi kurar.

G1        Bir olayın olası nedenlerini söyler.

G2        Bir olayın olası sonuçlarını söyler.

—————————————————————————————————————–

Malzeme:

“Temizlik” şiiri ve “Küçük Yeşil Sabun” hikayesi

Temizlik şiiri:

Sabah erken kalkar,  Dişlerimi fırçalar, saçlarımı tararım.

Yüzümü yıkarım.

Okuluma giderken, Ellerimi sabunlar,Etrafa mutluluk saçarım.

Kahvaltımı yaparım.

“Küçük Yeşil Sabun” hikayesi:

Küçük yeşil sabun bu günlerde çok üzgündü. Çünkü onu hiç kimse kullanmıyordu. Oysa yeşil sabun, evin küçük kızı Elif ellerini yıkasın diye satın alınmıştı. Elif önceleri yemekten önce ve sonra ellerini düzenli yıkıyordu. Küçük yeşil sabun da bir işe yaradığını düşünerek mutlu oluyordu. Ama son zamanlarda Elif ellerini yıkamadan yemek masasına oturmaya başlamıştı. Annesi uyarınca da hemen aceleyle ellerini ıslatıp dönüyordu. O gün de aynı şey oldu. Elif aceleyle ellerini suda yıkadı. Banyodan çıkmak üzereydi ki bir ağlama sesi duydu. Etrafına baktı. Küçük yeşil sabunu gördü. Elif şaşırdı, küçük yeşil sabun ağlıyordu. Boncuk boncuk köpükler çıkıyordu. Bir sabun neden ağlayabilirdi ki? Elif küçük sabunun yanına giderek: “Neden ağlıyorsun?” diye sordu. Küçük sabun: “Annen beni, senin kullanman için aldı. Sen ilk zamanlar yemekten önce ve sonra, beni kullanarak ellerini yıkıyordun. Ben de buna çok seviniyordum. Benden boncuk boncuk köpükler çıkartıyordun. Ellerin tertemiz oluyordu. Ama artık beni kullanmıyorsun. Unuttun beni.” dedi. Elif küçük sabunun söylediklerini düşündü. Ona hak verdi. “Artık üzülme, söz bundan sonra ellerimi hep seni kullanarak yıkayacağım” dedi.

Uygulama:

“Temizlik” adlı şiir söylenir.

  • Ardından “Küçük Yeşil Sabun” adlı hikâye anlatılır. Hikaye yarıda kesilir. Çocuklardan tamamlamaları istenir.
  • Daha sonra öğretmen hikayeyinin sonunu tamamlar ve hikaye ile ilgili sorular sorar. Örneğin, “sabun neden üzülmüş ve ağlamaya başlamış?” “siz yemeklerden önce ellerinizi yıkar mısınız?” “yıkamadığınız zaman ne olur?” gibi.
  • Sonrasında konuşulanlar özetlenerek etkinlik sonlandırılır.
  • Giysilerimi Seviyorum!

    Kazanım ve Göstergeleri:

    ÖBG

    K2          Giyinme ile ilgili işleri yapar.

    G1          Giysilerini çıkarır.

    G2          Giysilerini giyer.

    G3          Düğme açar.

    G4          Düğme kapar.

    G5          Ayakkabı bağcıklarını çözer.

    G6          Ayakkabı bağcıklarını bağlar.-

    Malzeme:

    Çocuk kıyafetlerı

    Uygulama:

    Bir gün öncesinden velilerden kışlık, yazlık bir giysi ve çeşitli aksesuarlar getirmeleri istenir. (Çocukların yedek kıyafetleri varsa onlar da kullanılabilir.)

    • Çocuklara giysiler hakkında sohbet edileceği söylenir.
    • Önce en çok severek giydikleri giysilerinin ne olduğu sorulur ve neden sevdiklerini açıklamaları istenir.
    • Daha sonra giysilerini yardım almadan giyip çıkarabilirler mi diye sorulur.
    • Yardım alarak giydikleri ya da çıkardıkları giysilerin neler olduğu sorulur.
    • Sonrasında kıyafetler arasından hangisini soğuk havalarda hangilerini sıcak havalarda giydikleri sorulur.
    • Benzer şekilde özel günlerde giydikleri giysiler varsa anlatmaları istenir.
    • Kız ve erkek çocukların giysileri arasında fark olup olmadığı, uzun ve kısa boylu çocukların giysilerinin uzunluğu, şişman ve zayıf çocukların giysilerinin arasındaki farklılıklar hakkında konuşulur.
    • Kıyafetler hakkında sohbet bittikten sonra çocuklardan kıyafetleri katlamaları ve askılarına asmaları istenir.
    • İstenirse çocukların sevdikleri giysilerle müzik eşliğinde bir defile yapmaları da sağlanır.
    • Sonrasında yapılanlar özetlenerek  etkinlik sonlandırılır.
    • Tehlikenin Farkındayım

      Kazanımlar:

      ÖBG

      K7        Kendini tehlikelerden ve kazalardan korur.

      G1        Tehlikeli olan durumları söyler.

      G4        Tehlikeli olan durumlardan, kişilerden, alışkanlıklardan uzak durur.

      G5        Herhangi bir tehlike ve kaza anında yardım ister.

      —————————————————————————————————————–

      Malzeme:

      Gazete ve dergilerden kesilmiş yangın, elektrik çarpması, vücudun bir parçasının kesilmesi, trafik kazası vb tehlikeli durum resimleri/fotoğrafları

      —————————————————————————————————————–

      Telefonun delikleri şarkısı:

      Telefonun delikleri içinde

      Ufak tefek parmakların yüzünden

      Ah bilseniz başıma ne geldi?

      Küçük kardeşimin yüzünden

      Babam evde yokken telefon eder

      Bütün şehri arar rahatsız eder

      Sayıları bilmez küçük yumurcak

      Bilmeyiz ne zaman akıllanacak

      115’ten polisler geldi

      112’den ambulans geldi

      110 itfaiyeninmiş

      Su sıkıp evimizi ıslattılar

      —————————————————————————————————————–

      Uygulama:

      Çocuklara kazalar ve tehlikeli durumlar hakkında sohbet edileceği söylenir.

      • İlk önce aralarında daha önceden kaza geçirmiş, yaralanmış birileri olup olmadığı sorulur.
      • Kaza sırasında ya da sonrasında nasıl davrandığını, yardım aldıysa kimlerden aldığını paylaşması istenir.
      • Daha sonra tehlikeli durum fotoğraflarından birer tane çocuklara verilir ve bu fotoğrafta yer alan durumu anlatmaları istenir. Bu tarz tehlikeli durumlarla karşılaştığımızda neler yapmalı, nasıl yardım almalı diye çocuklarla konuşulur.
      • Yardım alabilecekleri numaraların neler olduğu yazarak açıklanır. Örneğin polis-155, acil yardım-112 gibi.
      • Daha sonra telefonun delikleri şarkısı beraberce söylenir.
      • Sonrasında konuşulanlar özetlenerek etkinlik sonlandırılır.

Yorum bırakın